субота, 22 червня 2013 р.

Велоінструмент. Що потрібно мати справжньому веломаньяку :-)


      Привіт! В цій статті я хочу розповісти про те, що ж потрібно мати велосипедисту, щоб не опинитися у цікавій ситуації з поломаним неїдучим велосипедом у глухих хащах за купу километрів від населеного пункту, і для приведення свого залізного коня до ладу, не звертаючись по усяких дрібницях до майстернень.


     Отже, я розгляну як би два набори, похідний (що береться з собою в поїздку) і "сервісний", який служить для ремонту і обслуговування велосипеда в домашніх умовах. Я, маючи освіту інженера-механіка, взагалі звертаюся до майстерні лишень у крайніх випадках (і то це в основному пов'язане знову ж таки, з відсутністю якогось специфічного інструмента чи деталі). Проте не всі настільки "просунуті", щоб, наприклад, виконати технічне обслуговування гідравлічного демпфера вилки чи прокачку гальм, тому про ці операції, і необхідний інструмент я говорити не буду. Хоча, в майбутньому, можливо зроблю декілька статей, присвячених таким речам.

ПОХІДНИЙ НАБІР

     Ітак, які найбільш розповсюджені поломки, що можуть виникнути в дорозі чи при усіляких видах екстемального катання:

1. Одна із самих розповсюджених несправностей - пробій камери в колесі. Може виникнути як по причині наїзду на гострий предмет, так і шляхом "закусування" камери до обода при приземленнях після стрибків і дропів (в основному при недостатньому тиску в камері).

2. Розрив ланцюга

3. Порушення геометрії колеса (взагалі це досить складний випадок, але привести колесо у більш-менш катабельний вигляд зазвичай можна, якщо ви, звичайно, не влетіли в дерево чи камінь на величезній швидкості)

4. Порушення роботи перекидок (розрегулювання, обрив тросиків, зігнута лапка переключателя). 

5. Послаблення болтових з'єднань (наприклад починає прокручуватись винос на штоку вилки).

6. Порушення роботи гальм.

   Звичайно, є і критичні поломки, особливо характерні для екстемального катання, такі як поломка рами, дропаутів або штока вилки, руйнування або невиправна деформація обода колеса, поломка осі колеса або обрив екцентриків кріплення коліс. Ну в таких випадках вже нічого не зробиш - викликайте евакуатор :-)
     Також є важкоусувні в похідних умовах несправності, які, однак не призводять до зупинки, наприклад руйнування підшипника в каретці, рульовій колонці чи навіть у втулці колеса (все одно акуратно потихеньку їхати можна).

Отже, підбір інструменту та розхідних матеріалів для похідного набору робимо, виходячи з даних насправностей. 

1. Інструмент для разбортіровки покришки. Це так звані "лопатки"

Бувають як пластмасові, так і металеві, в комплекті 3шт. Ними потрібно підважувати край покришки, що силить в ободі, а виріз у лопатці служить для зачеплення за шприхи. Зазвичай стає двох лопаток, але з деякими комбінаціями покришка-обід знадобляться усі 3. Принцип роботи показаний на фото:
Пластикові лопатки рекомендую брати не з самих дешевих, бажано відомих фірм виробників велоінструменту, наприклад ParkTool. Особисто в мене такий комплект (ParkTool TL-1):
2. Запасна камера, або ремкомплект (латки і клей). На дальняки беру запасну камеру в обовязковому порядку і ремкомплект в придачу. Ремкомплекти найбільш поширені такі:
Раджу купити два, з маленькими латками і з великими. З собою я вожу  по 4-5 штук малих і великих латок і тюбик клею. Недоліком цього комплекту є те, що часто  кришечка на ьюбику негерметична і після першого використання клей може висохнути :-(. Є ще самоклеючі латки, але я їх не використовував. 

3. Кусочок сердньої наждачки для зачищення поверхні камери перед наклеюванням латки. Іноді входить у ремкомплект. Я використовую № Р100.

4. Насос. Обов'язково брати з собою. Для похідного набору варто взяти малогабаритний насос, бажано подвійної дії (качає і при натисканні і при витягуванні поршня). Для початківців підійде насос з манометром, щоб накачувати колеса до рекомендованого тиску. Не варто купляти насос з пластмасовим корпусом, особливо з дешевих. Я використовую алюмінієвий насос Longus одинарної дії, з манометром.
     При виборі насоса зверніть увагу на наявність перехідника під тонкий велоніпель (деякі обода мають отвір під тонкий ніпель, і камера відповідно теж з таким ніпелем).
Недоліком цього насоса є невелика продуктивність і не дуже зручна рукоятка, а також, відсутність вужика, качати колесо встановлене на велосипеді не дуже зручно, але для похідних умов головне малі габарити. Купив би подвійної дії, але цей ніяк не ламається :-).

5. Вижимка ланцюга. У випадку обриву ланцюга можна випресувати з'єднувальний штифт, видалити порване звено і з'єднати ланцюг, запресувавши штифт. Не варто купляти дуже дешеву вижимку, у них часто гнеться або ламається накінечник, який тисне на штифт.
Вижимка може бути такого типу:
Вона зручна, але має більші габарити. Я використовую такий технобрутал:
Що за фірма, не знаю але працює непогано, хоча і не дуже зручно тримати. Ціна десь в районі 50 грн.

6. Веломультитул (набір шестигранників, також там іноді є викрутки плоска і хрестова). Раджу купляти фірмовий, я маю китайський, він весь розболтався, але шестигранники цілі. 
Є простенькі набори -
Є багатофункціональні (містять навіть вижимку)
     В принципі головне, щоб там були шестигранники на 3, 4, 5мм (якщо у вас вставна передня чи задня вісь, подвитись на скільки там шестигранник, в мене 6мм). Болт у шатунах зазвичай на 8, такого шестигранника в мультитулах в основному немає, але і той болт в походних умовах рідко коли доводиться чіпати. Якщо у вас дискові гальма, згодиться також мати в мультитулі накінечник Torx T25 (зірочка) для болтів ротора (Якось знайомий погнув ротор при падінні, прийшлось його відкрутити бо застрягав у каліпері і не давав їхати).
Також варто щоб в складі мультитула була хрестова викрутка.

     Іноді потрібні і плоскогубці, тому я вожу два мультитула - один просто китайський набір шестигранників, а другий - ніж-мультитул Стенлі з викрутками, напильником і пласкогубцями.:
     Одного разу він реально знадобився. В поїздці у друга після невеликого стрибка через рельсу вирвало шприху разом з куском обода. Колесо зразу пішло вісімкою, ми вирішили що треба послабити протилежну шприху. АГА!!! Виявляється колесо вже рівнялося і натяжка там просто скажена, грані на ніпелях шприх зірвані. прийшлося перепилювати ніпель напильником і обкусувати плоскогубцями. Також приходилось рівняти плоскогубцями лапку задньої перекидки.

7. Якщо у вас задня вставна вісь, вона часто буває на гайках. Також бувають і просто втулки на гайках а не на ексцентрику. Тоді прийдеться возити відповідний ключ, щоб знати колесо. (з цієї причини я замінив вісь на гайках на кастомну під болти з внутрішнім шестигранником.)

8. Ключ для шприх. 

Я купив такий круглий, так як він має прорізи під різні види ніпелів. 

Ще раджу возити декілька капронових стяжок-хомутів (в електротоварах продаються зазвичай)

Ними зручно кріпити до рами тросики та ін.
Також можна взяти трохи синьої ізоленти :-)

     Так як я катаюся з рюкзаком, то в мене набір розміщується у купленому в Епіцентрі кейсику (крім мультитула стенлі, той в окремому відділенні весь час в рюкзаку лежить і насоса)
Вони є різних розмірів, підберіть невеликий, у який усе влізе. 

     Про похідний набір усе.

СЕРВІСНИЙ НАБІР

     Вдома використовується ширший набір інструмента, який дозволяє розібрати велосипед повністю, замінити будь яку частину. І так його склад:

1. Набір шестигранників. Іноді мультитул не є зручним, тоді на виручку приходить такий набір. Крім того, в ньому є усі розміри від 1,5мм до 10мм
А наявність у шестигранників короткого кінця і сферичної головки на довгому кінці дозволяють крутити у не дуже доступних місцях.

2. Набір ключів (зараз мені реально потрібен лишень один ключ - 15 яким прикручуються педалі, але при переборці вилки може виникнути потреба і в інших розмірах та і взагалі в хазяйстві знадобляться)


3. Вороток з трещоткою і набір головок. Використовується рідко, в основному при переборці вилки
 
Містить головки до 30мм а не до 14 (для вилки потрібна, наприклад на 24 для відкручування топкепів)

4. Спецінструмент для зняття шатунів (зйомник шатунів або вижимка шатунів). В мене Ice Tools:
З воротком в комплекті, типу такого:

4. Зйомник касети. Вимагає наявність п.3 або хоча б одної головки і воротка, можливо є і з воротком в комплекті:
5. Хлист для утримання касети при відкручуванні. Можна виготовити самому з куска ланца і металевої пластини.
6. Ключ для каретки. Тут усе залежить від типу каретки.Для кареток під квадрат іноді іде накидний ключ такого типу:

Каретки картриджного типу Шимано викручуються таким перехідником:
Каретки на зовнішніх підшипниках мають свої типи ключів, наприклад Truvativ Howitzer:
А під мою Race Face такий перехідник: 
     Короче тут усе залежить від вашого типу каретки, та і використовується він дуже рідко, тому можна не купляти.а при потребі поміняти каретку в майстерні. 

7. Набір викруток або викрутка з насадками. Обовязкова наявність насадок Torx (зірочки) якщо маєте справу з дисковими гальмами 
8. Ну і звичайно слюсарний інструмент типу плоскогубців, кусачок і молотка не буде зайвим :-)

9. Бажано мати вдома нормальний насос, який дозволяє швидко накачувати колеса, наприклад ножний автомобільний, тільки слід потурбуватись про перехідник до тонкого велоніпеля, якщо у вас такі камери (я давно перейшов на камери з автомобільним ніпелем, у екстрім-ободах отвір під автоніпель, під тонкий ніпель в основному лайтові кроскантрійні обода).

     От в принципі  і все про інструмент. Пізніше розповім про всяку велохімію, що використовується при проведенні ТО та інші цікаві речі, пов'язані з велосипедом.


Немає коментарів:

Дописати коментар